Tuesday, October 22, 2019

Allah, ahlaki tehlikeyi ve ters seçimi sorun görmüyor.

Deuteronomy 15:7-9. If anyone is poor among your fellow Israelites in any of the towns of the land the Lord your God is giving you, do not be hardhearted or tightfisted toward them. Rather, be openhanded and freely lend them whatever they need. Be careful not to harbor this wicked thought: “The seventh year, the year for canceling debts, is near,” so that you do not show ill will toward the needy among your fellow Israelites and give them nothing. They may then appeal to the Lord against you, and you will be found guilty of sin.

Yukarıdakiler, Eski İncil'in Deuteronomy kitabının 15'inci bölümünün 7,8 ve 9'uncu ayetleri. Ahlaki tehlike neoklasik iktisadın önemli bir kavramıdır ve ben ne zaman borçlar silinsin desem hemen herkes ama ahlaki tehlike diye atlıyor. Ben, boş verin yav, bırakın şu ahlaki tehlikeyi dediğimde beni ciddiye almıyorlar, bari Yüce Allah'ı alsınlar. Koskoca Allah ahlaki tehlikeyi bilmeyecek mi? Biliyor tabii. Ciddiye alıyor mu? Almıyor. Alsaydı, Musa'ya böyle bir emir indirir miydi? İndirmezdi. Burada ahlaki tehlikenin dik alası var. Ayrıca ters seçim de var.

Üstelik Allah bunları, şunları dedikten sonra diyor.

Deuteronomy 15:1-3. At the end of every seven years you must cancel debts. This is how it is to be done: Every creditor shall cancel any loan they have made to a fellow Israelite. They shall not require payment from anyone among their own people, because the Lord’s time for canceling debts has been proclaimed. You may require payment from a foreigner, but you must cancel any debt your fellow Israelite owes you.

Yani ne yapıyor? Borçların affını emrediyor. Keşke Bakara 280'de de borçların affını tavsiye değil emir etseydi. Niye fikir değiştirdi acaba?